Selasa, 31 Mei 2011

Aku jadi cikgu main-main..

Pagi tadi, ketika tiba di kelas, rakanku memberitahuku " Siti, nanti kena jadi cikgu masa kita bentangkan RPH. Sebab malam tadi kita dah sediakan bahan sampai pukul satu". Subhanallah! Aku gelabah! Tapi, dalam hati aku mula memujuk diri. Aku kena positif dan cuba menjalankan tanggungjawab yang diberi oleh rakan kumpulanku. Walau ada rasa negatif dihati, tapi aku buangkan perasaan itu. Aku kena hargai akan susah payah usaha rakanku. Lagipun, ada beberapa idea yang telah aku sumbangkan dalam penyedaiaan RPH tersebut. Diantaranya lagu yang seringku nyanyikan ketika mengajar mata pelajaran matematik kepada anak-anak istimewaku.
Satu mulut saya,
satu hidung saya,
dua mata saya,
telinga juga dua.
Ada berapa jari tangan kita,
Marilah kita kira sama-sama
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9,10..
Inilah seni kata lagu yang kukarang sendiri. Sambil membuat pergerakan dan terus mengajar mengikut cara aku mengajar anak-anak istimewaku. Benarlah akan bisikan hatiku, pengalaman cukup mengajar dan guru yang terbaik kepada diri kita.
Alhamdulillah, pensyarahku berkata " bagus, tahniah ".
Sesungguhnya, semakin hari aku belajar akan erti kehidupan. Prinsip yang ada: andai kita sentiasa menyenangkan orang, Insyaallah, ALLAH akan menyenangkan kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan